Export- och importindustrin är en av de största industrierna i världen, där export- och importhandeln står för mer än hälften av den totala handeln. Världsekonomins stora, sammanlänkade karaktär innebär att dessa två områden, särskilt i Kina, kan ha en betydande inverkan på alla andra. Detta har lett till en gemensam förståelse för att ”externa” faktorer är viktiga i Kinas ekonomi och de är viktiga drivkrafter för efterfrågan på landets export.
Export- och importsektorn är nära förknippad inom många industrier världen över. Vissa sektorer kan naturligtvis exportera varor och varor, medan andra som elektronik ofta är lättare tillgängliga för import. Vissa sektorer producerar lättare varor än andra och även de bästa företagen har svårt att överleva som exportörer i dessa områden.Import- och exportindustrin är några av de mest konkurrenskraftiga och lukrativa industrierna. Många exportörer kommer snabbt att lära sig att ju mer tid och ansträngning de investerar i marknadsföring av sina produkter, desto mer framgång de åtnjuter. Det enda sättet att kinesiska exportörer kan hoppas på att konkurrera på denna konkurrensutsatta marknad är genom att skapa en hög profil och framgångsrik produktlansering. Vi har sett de senaste exemplen på företag som framgångsrikt har lanserat sig själva i export och import arena. Många produkter som produceras i har sett en stor ökning av försäljningen utanför. Ett annat exempel är den imponerande ökningen av alkoholimporten i USA. Men finns det en underliggande trend som bidrar till att förklara det stora antalet framgångsrika export- och importmarknadsförare?
Nya produkter och marknader
Ett svar på den frågan är nya idéer och produkter, utveckling av nya transportnät, en mängd nyare produkter. Dessa är alla bra saker för företag, men vad är den underliggande orsaken som gör produkter och idéer så populär? Företag inom export- och importindustrin måste alltid vara på jakt efter nya produkter och koncept. Ofta dessa nya produkter kommer att hitta sin väg till importsidan och vice versa. Det är särskilt viktigt för exportörer att tänka på en mängd olika strategier för nya koncept och produkter, att ha en bred portfölj av varumärken, och att ständigt komma med nya strategier. Naturligtvis är det möjligt att populära idéer kommer att filtrera till exportsidan också, eller att exportmarknaden kommer att vara mer öppen för nya idéer. Men när man betänker hur viktigt det är att tänka utanför boxen, även när inga idéer finns i rutan, kommer du att börja se varför många människor i export-och importindustrin försöker tänka utanför boxen varje dag.
En bra idé för att marknadsföra din produkt är att titta till andra länder där liknande produkter säljs. I USA, Europa, Japan, Sydkorea och till och med Afrika har många företag lyckats marknadsföra sina varor. Återigen är det viktigt att du har en bred portfölj av varumärken, du hittar en bra kanal partner, och du håller koll på nya produkter för att se till att ditt företag är konkurrenskraftiga i de nya och snabbt växande marknaderna i Asien och Indien. Det viktigaste att komma ihåg är att du aldrig kommer att kunna konkurrera med utländska varor och idéer om du inte gör saker annorlunda. Det är den viktigaste lärdomen av alla: var annorlunda. Det enda sättet att du kommer att sticka ut från mängden är om du kommer med ett nytt koncept eller produkt som kommer att sticka ut från resten.
En intressant strategi för export- och importindustrin är att delta i mässor och utställningar. Det finns många mässor under hela året, och i de flesta städer finns det en särskild utställning som hålls i mitten av månaden som är en favorit med export-och importföretag. Lär känna showarrangörerna och vad som står på dagordningen för deras show and go. En sak att tänka på är att arrangörerna på de flesta mässor är medvetna om din bransch och vad som är viktigt för dig. Så om showen visar möbler eller mode, kommer dessa yrkesverksamma har den information som behövs för att anpassa en display som kommer att belysa dina produkter och fördelarna med dina varor. Detta kommer inte bara att hjälpa ditt företag och visa upp dina produkter i ett positivt ljus, men det kommer också att få dem ihågkomna av dem som deltar.
Detta är en bra sida foretagsindustri.se om industri.